KAMPUNG KU....

KAMPUNG KU....

Wednesday, September 9, 2009

TIDUR....

ni lah hobi aku kalau kalian semua nak tahu walau pon sebahagian besar dr kalian dah tahu.huhuu. ari ni aku nak bincangkan pasal tdo. tidur semua org dlm dunia ni penah tdo dan harus tdo. siang mlm pon tdo. xkira masa dan tempat. mn2 pon org tdo. dlm kls pon org tdo.huhuhu ni sebenarnya refer pd aku yg selalu tdo dlm kls expecially kls dr. golam reza zandi. xtau lah mentra ape dia bc tiap kali masuk kls dia mesti nak pejam je mata ni.huhuu

tidur ada 4 peringkat ni yg aku belajar dlm kls psikologi semalam. ms kls ni pon aku tdo gak sbb dr afendi xdtg, yg ajar tuto dia bosan giler. lastly aku tdo lg dlm kls. itu je lah yg aku tahu. klu nak tahu huraiannya silalah bc buku psikologi kesihatan.huhuhu.

tdo yg paling ideal pd aku ialah 6 jam utk org dewas dan 12 jam utk kanak2. apabila kita xcukup tdo or terlebih tdo ia akan menjejaskan sistem tubuh kita. otak kita xleh berfungsi dgn baik. waktu tdo yg sesuai ialah selepas isyak dlm kul 9.30mlm hingga lah kul 3.30 pg. ms kul 3.30 pg ni ada lah ms yg paling sesuai utk menunaikan solat2 sunat krn ms ni malaikat akan turun dan mendoakan kita. ms ni juga ms yg sesuai utk study sbb keadaannya yg agak sunyi dan mendamaikan. senang ilmu nak msk.

waktu siang yg baik utk tdo ialah dlm kul 12.45 hingga masuk nya waktu zohor. brehat seketika setelah penat bekerja.huhuhu. klu blh jgn lah tdo waktu lps asar. org yg tdo lps asar blh mengakibatkan sistem otaknya menjadi lemah. ada juga yg menyatakan ia blh menyebabkan gila klu diamalkan selalu.

4. CARA TIDUR
1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka

4 comments:

  1. klu xtdo, p lah tdo. huhuhu tahu lah cr nya mcm mn....hhihihihi

    ReplyDelete
  2. tidur itu kan suatu ibadah..

    ReplyDelete