KAMPUNG KU....

KAMPUNG KU....

Sunday, September 6, 2009

MASALAH

masalah....problem....eeee tension dibuatnya. menimbun masalah. masalah itu masalah ini. semuanya menyakitkan kepala. kalau sehari xde masalah xboleh ke???? betul ke kalau xde masalah hidup kita akan bahagia???? kalau mcm tu aku pilih utk xde masalah lah. tp................

mari kit bincangkan isu ini..maslah dari segi maksud dr kepala otak aku sendiri bermaksud sesuatu perkara yg membebankan kepala otak. nak buat maksud dia ni pon satu masalah bg aku sbb aku xde kamus dewan.huhuhu. adakah masalah ini perlu untuk kita???? jawapannya bagi aku lah.. sangat perlu. KENAPA?????

jika difikir2kan secara logik akal masalah itu sangat membebankan kepala kita. ada sesetengah org akan sakit kepala memikirkan masalah mereka. knp masalah perlu bg kita??? faktor utama ialah sbb kita ini ialah manusia yg normal. ketahuilah bahawa hanya manusia yg normal mempunyai masalah. org yg gila tidak mempuyai masalah. mereka hanyut dalam diri mereka sendiri. sbb tu lah mereka gila. klu xcaya g tanya nani.huhuhu. kita sbg manusia yg normal seharus nya bersyukur krn masih ada masalah yg perlu kita fikir kan. walau di mana pon kita berada masalah tetap bersama kita antara kita sedar atau x je. cth: semua asmnt n final exam dah abis tp kita tetap ada masalah. ape masalahnya?? mcm mn agak nya keputusan kita nanti. itu pon satu masalah bagi kita. betu x???

faktor kedua knp masalah penting utk kita. melalui masalah lah kita mematangkan diri kita. cuba kita fikirkan sejenak. sejak kita dilahirkan hingga lah skrg, berbagai masalah telah menimpa kita. namun xsemua masalah kita xdpt hadapi dgn tabah. cth; masa umur kita 2 thn kita berhadapan dgn masalah utk berkomunikasi dgn org dewasa. org dewasa xfaham bhs kanak2 umur 2 thn. jadi kita terpaksa menyelesaikan masalah kita dgn belajar bhs org dewasa. bila telah berjaya, kita menjadi semakin pandai dan petah berkata2. pada ketika ini kita menjadi lebih matang drpd umur kita yg 2 thn. bila umur semakin meningkat pelbagai masalah membelenggu diri kita. kita cuba utk selesaikan satu per satu. dan ini membuatkan kita semakin matang dan berfikiran lebih terbuka.

faktor ke3 knp masalah penting utk kita: melalui masalah lah hidup ini jadi lebih menarik. kita ada perkara yg perlu difikirkan, yg perlu dikongsikan dan yg perlu diselasaikan. cuba bayangkan hidup ini tanpa masalah. ish3 xdpt nak bayangkan. rasanya hidup kita akan kosong. kosong tanpa secalit warna pon. xmeriah langsung. bertapa ruginya hidup kita tanpa masalah. tiada perkara yg perlu diselesaikan, dikongsikan dan fikirkan.

sebenarnya masalah itu bergantung pada diri kita sendiri. kita yg menguruskan masalah kita. kita juga yg sebenarnya yg mewujudkan masalah kita. xkisah lah masalah tu kecik atau besar ia tetap masalah yg perlu diberi perhatian. kita xleh lari drpd masalah krn masalah itu adalah diri kita. sejauh mn pon kita lari masalah tu tetap menghambat kita. malah lg jauh kita lari lg byk masalah yg menghambat kita. klu xcaya cuba lah??

bersyukur lah dgn kurniaanNya. insyaAllah kita akan menjadi insan yg lebih matang dlm menghadapi masalah. setiap masalah yg kita hadapi itu adalah takdir drpdNya. Dia lebih mengetahui ape yg terbaik utk kita dan setiap masalah yg diciptakan adalah berpadanan dgn diri kita.

jadilah insan yg sentiasa tersenyum krn muka yg dihiasi senyuman tidak akan memperlihatkan masalah yg dihadapinya. ketawalah utk meringankan masalah itu. jgn menjadi seorg yg suka menampakkan masalah didepan org lain sehingga membuatkan org merasakan hidup insan ini tidak penah luput dr masalah dan xmenarik utk dijadikan seorg sahabat. masalah perlu dikongsikan. tp... xsemua maslah perlu dikongsi. jadi anggaplah ini sebagai satu masalah.... dan fikir2 kan lah......

ini hanya pendapat aku sahaja. jika ada sebarang kemuskilan atau xpuas ati sila tgglkan komen anda. sekadar ingin meluahkan ape yg ada di dlm kepala ini. jadi kongsikanlah sekiranya ade perkara yg ingin dikongsi...........

5 comments:

  1. bagus lah...tu menunjuk kan adik kita ni xgiler and masih waras lg sih....hihihi
    tp jgn lupa utk senyum and ketawa tau. huhuhu

    ReplyDelete
  2. waaa....adik bez2...setuju2 tu hua2

    ReplyDelete
  3. muda lg lor...kak hek2..ct boncit

    ReplyDelete