KAMPUNG KU....

KAMPUNG KU....

Tuesday, October 13, 2009

MATLAMAT VS KEPERLUAN

Hari ini dlm kls Islamic Finance, Dr. Tajul membangkitkan satu isu yg menarik minat aku utk memikirkan nya dan berkongsi dgn kalian semua. Dia menyatakan bahawa dlm kehidupan kita ini ada dua perkara iaitu matlamat dan keperluan. Matlamat ialah apa yg ingin kita capai dlm hidup kita. Manakala keperluan adalah perkara yg wajib kita lakukan setiap hari. Kedua-duanya adalah penting.

Apakah matlamat kita untuk masuk ke universiti? Contoh: untuk mendapat ijazah dlm bidang yg diambil..jadi matlamatnya ialah utk mendapatkan ijazah. Namun begitu kita perlu melaksanakan beberapa keperluan utk mencapai matlamat tersebut spt mkn, minum, beriadah dll. Walaupun ia xde pun dlm matlamat kita dtg ke usm ni tp…kita wajib melakukan nya utk mencapai matlamat kita tadi. Keperluan wajib dilaksanakan utk mencapai matlamat.

Namun begitu, apabila kita melaksanakan keperluan lebih dr ape yg kita perlukan, kita akan lari drpd matlamat yg ingin kita capai. Contoh: beriadah..beriadah merupakan satu keperluan. Namun apabila kita melakukannya lebih drpd apa yg kita perlu ia akan merugikan kita. Kita akan tersasar drpd matlamat yg ingin kita capai. Cuba kita fikirkan semula ape tujuan kita beriadah? Ia bertujuan utk menghilangkan tension. Apabila stress dpt dikurangkan ilmu senang diserap semula. Jadi kita dpt belajar dgn baik krn itulah matlamat kita. Namun apabila kita beriadah lebih dr keperluan bdn jadi letih, xbermaya, kurang tenaga. Jadi ilmu pun sukar utk masuk. Jd matlamat tidak dpt dicapai…

Matlamat dan keperluan kedua-duanya sangat penting. Matlamat penting utk menjadi garis panduan apa yg ingin kita capai. Keperluan pula penting sbg penggerak utk mencapai matlamat tersebut… jd kita perlulah menyeimbangkan nya agar matlamat kita dpt dicapai dgn baik…belajar adalah satu keperluan untuk mencapai satu matlamat agar kita lebih dekat kepada-Nya…..

1 comment:

  1. akifhaikal_aisyahumairaOctober 14, 2009 at 6:56 PM

    bagusnya student dr tajol nie..mengaplikasi apa yg dipelajari..good job..ahaks..

    ReplyDelete